30 ژانویه 2024 - بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه بریستول، یک مداخله کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، سطوح پروتئین‌های مرتبط با سرطان را تغییر می‌دهد. این مطالعه که در eBioMedicine منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد کاهش وزن در افرادی که اخیراً مبتلا به دیابت تشخیص داده شده اند، می‌تواند سطوح ترکیبات شیمیایی مرتبط با سرطان را در گردش خون این افراد تغییر دهد.

به گزارش انجمن دیابت بریتانیا، بیش از پنج میلیون نفر در بریتانیا با دیابت زندگی می کنند و بیش از 600 میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است تا سال 2045 به این بیماری مبتلا شوند. کاهش وزن در حال حاضر یک مداخله کلیدی به لطف کارآزمایی بالینی بهبودی دیابت (DiRECT) است که نشان داد برنامه ی مداخله ی رژیم غذایی می تواند دیابت نوع 2 را از طریق کاهش وزن معکوس کند.

با وجود این پیشرفت مثبت، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با افزایش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان مواجه هستند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افزایش وزن بدن، سطح پروتئین‌هایی را در گردش خون تغییر می‌دهد که ارتباط آنها با سرطان شناخته شده است. با انگیزه ی حاصل از این یافته‌ها، محققان دانشکده پزشکی بریستول با محققانی از دانشگاه‌های گلاسکو و نیوکاسل که کارآزمایی DiRECT را رهبری کردند، همکاری نموده و مزایای کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بر خطر ابتلای آنها به سرطان بررسی نمودند.

برای بررسی این موضوع، محققان از داده های 261 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از کارآزماییDiRECT ، استفاده کردند. این تیم نمونه‌های خون بیماران را از قبل و بعد از کاهش وزن آنالیز کردند تا دریابند آیا پروتئین‌های مرتبط با سرطان با مداخله ی کاهش وزن تغییر می‌کنند یا خیر.

تعداد 9پروتئین مرتبط با سرطان در نمونه های خون در مقایسه با گروه کنترل که مراقبت های استاندارد برای درمان دیابت دریافت کرده بودند، با مداخله کاهش وزن تغییر کرد.

محققان نوشتند: نتایج این مطالعه به ما کمک می کند تا بینشی در مورد مکانیسم های بالقوه ای که دیابت نوع 2 و چاقی بدن را با پیشرفت سرطان مرتبط می کند به دست آوریم. این یافته‌ها شواهد دلگرم‌کننده‌ای ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به دیابت ممکن است با مداخلات کاهش وزن، کاهش یابد. این امر پیامدهای مهمی برای درمان دیابت و پیشگیری از سرطان دارد.

دکتر Emma Hazelwood، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله از واحد اپیدمیولوژی یکپارچه در دانشگاه بریستول، گفت: گام بعدی این تحقیق این است که بفهمیم آیا تغییرات کوتاه‌مدتی که ما شناسایی کردیم، واقعاً منجر به کاهش طولانی‌مدت خطر سرطان در افراد مبتلا به دیابت می‌شود یا خیر.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240130/Weight-loss-in-people-with-type-2-diabetes-can-change-cancer-related-proteins.aspx